فروشگاه

قرن۲۱ به سمتي مي‌رود كه اكثر مشاغل به دانش و مهارتهاي رايانه‌اى نياز خواهند داشت. ورود به اين عرصه به نوع جديدي از آموزش نياز دارد كه با آموزش سنتي كنوني بخصوص آنچه هم اكنون در مدارس ايران در جريان است همخواني ندارد.

مدتي است برخي كشورهاي جهان به تاسيس مدارس الكترونيكى يا آنچه در کشور ما مصطلح شده مدارس هوشمند دست زده اند. الگوى اوليه اين مدارس از كشور انگليس گرفته شده است و كشور مالزي يكي از پيشتازان ايجاد اين مدارس به شمار مي‌رود. با اين رويكرد کشور ما هم از سال 1383 طرحي را بصورت پایلوت در چهار مدرسه اجرا كرده است. دانشگاهها هم به نوع ديگري از آموزش تحت عنوان آموزش مجازي متمايل شده‌اند.

در مدارس هوشمند رايانه در نحوه تدريس و ارزشيابي تاثير مي‌گذارد و برنامه‌هاي درسي را تا حدودي تغيير مي‌دهد ولي در عين حال كاركردهاي اجتماعي مدارس بر جاي خود باقي مي‌ماند چون در روابط اجتماعي به دانش‌آموزان ياري مي‌رساند. در اين مدارس دانش‌آموزان مي‌آموزند انبوهي از اطلاعات را پردازش كنند و از اين اطلاعات در جهت يادگيري بيشتر استفاده كنند. دانش‌آموزان حتي مي‌توانند با منابع علمي جهان و معلمان و بچه‌هاي مدارس ديگر ارتباط برقرار كنند.

 

در مدارس هوشمند معلمان مي‌توانند به جاي اينكه تلاش كنند خودشان پاسخي براى پرسشهاي دانش‌آموزان پيدا كنند، از آنها بخواهند پاسخ پرسش‌هايشان را در رايانه پيدا كنند و براى بقيه بازگو كنند. البته مدارس هوشمند اين كارايى را نيز دارند كه به دانش‌آموزان نشان دهند چه اطلاعاتي در وب موثق است تا كودكان و نوجوانان ضمن دريافت اطلاعات درست تحت تاثير تبليغات سوء اينترنت هم قرار نگيرند.

در نهايت به كارگيري رايانه به معلمان خوش فكر كمك مي‌كند به دوره آموزش براساس كتاب محوري و سخنراني تك‌‌گويانه معلم در كلاس خاتمه دهند و سيستم آموزشى را به شكل سيستم مشاركتي، مبتني بر آموزش توانايى‌هاى پژوهش، جمع‌بندى، تحليل و نتيجه‌گيري دانش‌آموزان تبديل كنند. مدرسه هوشمند (Smart School) مدرسه هوشمند مدرسه‌اي فيزيكي است كه كنترل و مديريت آن، مبتني ‌بر فن‌آوري رايانه و شبكه انجام مي‌گيرد و محتواي اكثر دروس آن الكترونيكي و سيستم ارزشيابي و نظارت آن هوشمند است. در چنين مدرسه‌اي يك دانش‌آموز هوشمند، با صرف وقت بر روي موضوعات به ‌شكل مستمر، منابع و قابليت‌هاي اجرايي خود را توسعه و تغيير مي‌دهد و اين نكته‌اي است كه به مسؤولان مدرسه اجازه مي‌دهد تا با توجه به تغييرات به‌وجود آمده و افزايش سطح اطلاعات دانش‌آموزان، آن‌ها را براي اخذ اطلاعات جديد آماده نمايند.

هدف از ايجاد اين‌گونه مدارس عبارتست از:

•    رشد همه جانبه دانش‌آموزان (ذهني ، جسمي ، عاطفي و رواني)

•    ارتقاء توانايي‌ها و قابليت‌هاي فردي

•    تربيت نيروي انساني متفكر و آشنا به فن‌آوري

•    افزايش ارتقاء و مشاركت مردمي

پیش‌نیازها جهت اجرای مدارس هوشمند

 

با توجه به اهداف مدرسه هوشمند و با توجه به نوع جهت‌گيري آن در تربيت دانش‌آموزان، نياز به تجهيزات و امكاناتي دارد كه در مدارس سنتي به آن نيازي نيست. اين تجهيزات شامل موارد زير است:

تجهيزات سخت‌افزاري و شبكه شامل:

•    سرور

•    بردهوشمند

•    رايانه شخصي به تعداد مورد نياز

•    چاپگر و اسكنر

•    تجهيزات Active / Passive شبكه

•    پهناي باند متناسب براي شبكه WAN

 

نرم‌افزار شامل:

•    وب ‌سايت

•    نرم‌افزارهاي پايه

•    نرم‌افزارهاي آموزشي چند رسانه‌اي

•    نرم‌افزارهاي ساخت محتواي دروس

•    نرم‌افزارهاي كاربردي

•    نرم‌افزار اتوماسيون اداري

•    تجهيزات تامين برق اضطراري

براي ايجاد اين نوع مدارس ابتدا بايد يك برنامه دراز مدت را مدنظر داشت به عنوان مثال مدرسه‌اي که امروز به نام هوشمند ايجاد مي‌شود ممكن است حتي بيشتر از 10 سال طول بكشد تا ابزار خود را که شامل زير‌ساخت ارتباطي، محتواي مناسب، آموزش معلمين، تغيير روش‌هاي آموزشي و فرهنگ‌سازي والدين است، كامل کند.

 

هزینه راه اندازی هر مدرسه هوشمند

موسس اولین مدرسه هوشمند در کشور هزینه راه اندازی هر مدرسه را 300 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: شهریه هر دانش آموز برای استفاده از مدارس هوشمند در تهران حدود یک میلیون و 600 هزارتومان در نظر گرفته شده است. همچنین ظرفیت هر واحد درسی حدود 100 نفر است و کلاس های مدارس هوشمند نیز حدود 20 نفر ظرفیت دارد.

وی با بیان اینکه در صورت حمایت دولت، مدارس هوشمند در مقاطع راهنمایی و دبیرستان و حتی دانشگاه پیاده سازی می شود، ادامه داد: به والدین دانش آموزان مقطع ابتدایی قول داده شده است که این دانش آموزان در مقاطع دیگر تحصیلی نیز از این سیستم الکترونیکی بهره ببرند.

سلطانی از وجود کتابخانه الکترونیکی، سایت کامپیوتر و آزمون الکترونیکی و آزمایشگاه به عنوان امکانات آموزشی مدارس هوشمند نام برد و ادامه داد: در این مدارس سعی شده است که ساختار مدرسه به صورت هوشمند و الکترونیکی اداره شود.

وی بر انعطاف پذیری زیاد آموزش الکترونیکی، محیط یادگیری مبتنی بر محتوای الکترونیکی، امکان به اشتراک گذاشتن منابع آموزشی از طریق اینترنت و افزایش یادگیری نسبت به آموزش سنتی به عنوان مدل مفهومی ایجاد مدارس هوشمند تاکید کرد.

شکی نیست که امروزه دانش و اطلاعات، شاه کلید دستیابی به بهره وری، رقابت، ثروت و رفاه است و به همین دلیل کشورها برای توسعه سرمایه انسانی بر روی راهبردهای افزایش دسترسی به آموزش با کیفیت بهتر متمرکز شده اند. هم اکنون نیاز به همگام شدن با تحولات و دستاوردهای فناوری و علوم بشری به یک نیاز ضروری برای آموزش و پرورش تبدیل شده تا بتوان پا به پای دیگر کشورها در این عرصه حرکت کرد.

پژوهشگران معتقدند که استفاده از ابزارهای دیجیتالی همچون کامپیوتر می تواند به درک کودک از خود و جامعه پذیری وی کمک کند به نحوی که استفاده از شبکه کامپیوتری در مدارس منجر به تسهیل تعاملات گروهی، همکاری و شکل گیری روابط اجتماعی شده است. به همین دلیل یکی از مباحثی که مدافعان توسعه فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش مطرح می کنند آن است که از این طریق می توان فرصتهای برابر آموزشی را برای طبقات مختلف جامعه به ویژه طبقات محروم فراهم آورد.

باید گفت در مدرسه ای که مبتنی بر فناوری اطلاعات است نگاه تعلیم و تربیت در آن تغییر می یابد و دیگر معلم به عنوان آموزش دهنده و دانش آموزان به عنوان یادگیرنده های صرف نخواهند بود بلکه محتوای آموزشی به گونه ای طراحی و تدوین می شود که هر فرد با توجه به توانمندیهایی که دارد بتواند از محتوای آموزشی بهره مند شود.

در مدارس هوشمند تمامی فعالیتهای دانش آموزان از زمان ورود تا خروج ثبت می شود و تمامی کلاسها مجهز به تخته هوشمند و کامپیوترهای مولتی مدیا با قابلیت اتصال به دیتا پروژکتور هستند. همچنین نرم افزار جامع مدرسه هوشمند این امکان را به دانش آموزان می دهد که به تمامی جلسات ذخیره شده در کلاس بر روی شبکه و از طریق اینترنت در منازل خود دسترسی داشته باشند و برنامه آموزش کلاس خود را با یک روز تاخیر در منزل مشاهده کنند.

 

معاون وزير آموزش و پرورش گفت:

سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي درصدد راه‌اندازي 30 هزار مدرسه هوشمند است.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام محي‌الدين بهرام محمديان در ديدار با دانيل پالمر مدير منطقه خاورميانه بنياد جهاني ICDL گفت: در سيستم آموزشي جمهوري اسلامي ايران امكان بهره‌گيري دانش‌آموزان از محتواي الكترونيك به صورت برخط (online) و غيربرخط (offline) وجود دارد و در اين راستا معلمان، آموزش‌هاي رايانه‌اي و مهارت‌هاي هفتگانه ICDL را گذرانده‌اند.

محمديان با اشاره به اينكه آموزش‌هاي مباني كامپيوتر به طور رسمي در دوره متوسطه گنجانده شده است ، افزود: آموزش‌هاي مباني كامپيوتر براي دانش‌آموزان دوره ابتدايي نيز در دستور كار است.

وي به رعايت استانداردها و گسترش ضريب نفوذ سواد ديجيتالي در بين افراد جامعه اشاره كرد و گفت: آماده برگزاري يك سمينار منطقه‌اي و بين‌المللي همراه با كارگاه آموزشي در سطح منطقه هستيم.

محمديان به سرمايه‌گذاري كلان دولت در حوزه IT و ICT اشاره كرد و اظهار داشت: اين فناوري‌ها در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالي گسترش يافته است و برگزاري مسابقات رايانه‌اي و رباتيك در ميان دانش‌آموزان از مسابقات پرطرفدار، جذاب و معمول است.

معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش در اين راستا افزود: دانش ‌آموزان ايران در بسياري از مسابقات بين‌المللي رباتيك رتبه‌هاي بالايي را كسب كرده‌اند.

وي با اشاره به گسترش تجارت الكترونيكي ، دولت الكترونيك و آموزش‌هاي مجازي در ايران، تأكيد كرد: سواد ديجيتالي در جمهوري اسلامي ايران به اندازه قابل قبولي رشد يافته است و در صدد ايجاد بستر مناسب براي دستيابي به فناوري‌ها و تجربيات نو و پيشرفته هستيم.

رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي خطاب به مدير منطقه خاورميانه بنياد ICDL گفت: لازم است برنامه‌ هاي اين بنياد براي كشورهايي همچون جمهوري اسلامي ايران كه مهارت‌هاي اوليه در آن نفوذ و گسترش يافته است با ساير كشورهاي منطقه متفاوت باشد.

محمديان تأكيد كرد: علاقه‌مند هستم درخصوص آموزش افراد خارج از نظام آموزشي، ايجاد جاذبه براي آنان و رفع مقاومت فرهنگي افراد مسن، رعايت اخلاق و فرهنگ يارانه‌اي به ويژه رعايت حريم خصوصي در فضاي مجازي، از تجربيات ارزنده بنياد ICDL بهره‌مند شويم.

دانيل پالمر مدير منطقه‌اي خاورميانه بنياد جهاني ICDL با اظهار خرسندي از حضور در كشور جمهوري اسلامي ايران گفت: بنياد ICDL در 2 حوزه دستيابي افراد مسن و همچنين افراد خارج از سيستم آموزشي، برنامه‌ريزي و فعاليت دارد.

وي تقدير از اقدامات ارزنده جمهوري اسلامي ايران در حوزه فناوري اطلاعات و كاربست آن در بخش آموزش، مهارت ‌هاي ديجيتالي را در آگاهي ديجيتالي، سواد ديجيتالي، توانايي ديجيتالي و تخصص ديجيتالي دانست و افزود: علاقه‌مند به تبادل تجربيات و دستاوردهاي ارزنده هستيم تا با همكاري همه كشورها براي اصلاح و بازنگري سواد ديجيتالي اقدام كنيم.

گفتني است ؛ دانيل پالمر مدير منطقه‌اي خاورميانه بنياد جهاني ICDL براي حضور در همايش مديران بنياد ICDL به ايران سفر كرده است.

 

ایجاد مدارس هوشمند تا سال 96 در کل کشور    16:7 26/4/1390  

عضو هیئت موسس مدارس هوشمند مهمترین وجه تمایز مدارس هوشمند از مدارس سنتی را نگاه مهارت آموزی در کنار آموزش عنوان کرد و گفت: طبق پیش بینی های انجام شده تا سال 96 در تمامی شهرستانهای کشور یک مدرسه هوشمند دخترانه و پسرانه خواهیم داشت.

وی برقراری ارتباط مدارس را از طریق دکل های ارتباطی و با پهنای باند 300 مگابیت در ثانیه عنوان کرد و گفت: با وجود شبکه اینترانت بدون نیاز به اینترنت می توان هر نوع اطلاعاتی اعم از فیلم و تصویر را بین واحدها برقرار کرد.

سلطانی با تاکید بر اینکه مدارس هوشمند پیشتازان کامپیوتر ایران تلفیقی از دو نمونه مدرسه هوشمند با کاربرد نرم افزارهای چندرسانه ای و سیستم مدیریتی هوشمند است اضافه کرد: این مدارس می تواند الگویی برای ایجاد مدارس هوشمند از سوی آموزش و پرورش باشد و حتی وزارت آموزش و پرورش درصدد است تا مدارس دولتی را در کنار مدارس خصوصی به این سمت سوق دهد

 

نگاه مثبت دولت به هوشمند سازی مدارس    16:6 26/4/1390

پیمان سلطانی موسس اولین مدرسه هوشمند در کشور با تشریح فرآیند تاسیس مدارس هوشمند و اعلام نقشه راه و مزایای تحصیل دانش آموزان در این مدارس گفت: راه اندازی مدارس هوشمند تنها به ادوات دیجیتالی ختم نمی شود و تمامی نظام آموزشی از جمله محتوای دروس و ارتباط با اولیا و مربیان را شامل می شود.

وی با اشاره به فرهنگ سنتی آموزشی در کشور و نگاه والدین به این مقوله مهمترین مشکل فعلی در ایجاد مدارس هوشمند را مقاومت والدین دانش آموزان با این نوع آموزش عنوان کرد و گفت: فرهنگ سنتی، مقاومت اولیای دانش آموزان را برای برپایی مدارس هوشمند به همراه دارد که پذیرفتن این سبک آموزشی را تا حدی با تاخیر همراه می کند.

سلطانی با اشاره به نگاه مثبت دولت به هوشمند سازی مدارس و حمایت های معنوی وزارتخانه های مرتبط از این طرح خاطرنشان کرد: با وجودی که در مدارس هوشمند، حس بصری دانش آموزان بسیار درگیر خواهد بود تولید محتوای الکترونیکی تمام دروس رسمی آموزشی مهمترین و پرهزینه ترین اقدام انجام شده در این مدارس است.

 

۱۳۹۱/۱۱/۱۱ http://www.madresehclub.com
هوشمند سازی مدارس

گفتگو با پیمان سلطانی ، موسس پیشتازان کامپیوتر ایران

گفتگوی هفته نامه ی علم روز با پیمان سلطانی ، موسس پیشتازان کامپیوتر ایران

 

برای بررسی اولین مدرسه هوشمند و ملاقات با مدیر این مدرسه به محل مدرسه "پیشتازان کامپیوتر ایران" رفتیم. محیط مدرسه ، فضای بسیار گرم و شادی داشت. از زمین بازی بچه ها رد شدیم و از طبقاتی گذشتیم که دانش آموزان هر روز از آنها می گذرند و فضا پر بود از رنگ های شاد و البته در کنار انواع تجهیزات فناوری. در اتاق موسس با آقای سلطانی ملاقات کردیم و ایشان تلاش کردند با آخرین متد و امکانات به پرسش های ما پاسخ دهند.

آقای سلطانی آیا امکان دارد که توضیحی د ر رابطه با پیشینه فعالیت خود در این حوزه به هفته نامه ارائه دهید؟

من تمایل دارم که برای شما یک فیلم پخش کنم زیرا طبق سیاست های کاری خودمان آن چیزی که من توضیح بدهم تاثیر کمتری دارد نسبت به اینکه فیلم پخش شود. زیرا زمانی که یادگیری با فیلم باشد دیگر این طور نیست که همه چیز در حافظه کوتاه مدت افراد ذخیره شود و به آسانی فراموش گردد.

فیلمی که آقای سلطانی در ارتباط با فعالیت های خود برای اعضای هفته نامه پخش نمودند ، فعالیت ها و تلاش های ایشان را بسیار گویا در حدود 20 دقیقه بیان نمود در این فیلم که با بیانات مقام معظم رهبری آغاز می شد مرحله به مر حله فعالیت ایشان از آغاز بازدید ها تا زمانی که ساختمان مدرسه ساخته و آماده شد ، مرور گردید.

در سال 70 اولین آموزشگاه کامپیوتر ایران به نام "هوش مصنوعی" در زمینه آموزش های طرح کاد برای افراد جویای کار افتتاح شد . در سال 73 نظام جدید آموزشی برای دانش آموزان فنی و حرفه ای و کار و دانش رشته های کامپیوتر داشت و واحدهای عملی ایشان به آموزشگاه هایی محول می شد که استاندارد های لازم برای یک مدرسه غیرانتفاعی را داشته باشند. رئیس مدارس فنی و حرفه ای تهران در آن زمان آقای شریف زاده بودند که در ادامه راه بسیار به من کمک کردند. در سال 75 واحد دخترانه آموزشگاه هوش مصنوعی به نام "هوش آفرین" تاسیس شد. در سال 77 آموزشگاه "هوش آوران" تاسیس شد که آن نیز طرف قرارداد آموزش و پرورش بود و دوره های تخصصی آی تی را برگزار می نمود. سال 81 مجوزی از وزارت ارشاد اسلامی گرفتیم که آموزشگاه " هوش و هنر را تاسیس نماییم. حوزه فعالیت این آموزشگاه ، رشته های هنری مانند گرافیک ، حروف چینی ، صفحه ارایی و .. بود. در سال 83 زمزمه این بود که آموزش و پرورش تمایل دارد که دوره های ذکر شده را در هنرستان ها برگزار نماید.

در سال 85 بیانات رهبری تاکید بر این داشت که باید آموزش و پرورش از یکنواختی خارج شود و راه های نویی را در پیش گیرد. لذا تصمیم ما بر آن شد که مدرسه متفاوتی را تاسیس نماییم. در سال 86 این مساله را در رسانه ها عنوان کردیم که با توجه به بیانات رهبری تصمیم داریم که این طرح ملی را اجرایی نماییم.

در این راه آقای شریف زاده بسیار به ما کمک نمودند. و این گونه مدرسه پیشتازان کامپیوتر ایران تاسیس و الگوی مدارس هوشمند شد.

 

با توجه به این که مدرسه پیشتازان کامپیوتر در مقاطع پیش دبستانی و دبستان در حال فعالیت است ، آیا در برنامه های شما گسترش فعالیت تا دبیرستان و حتی دانشگاه ها مد نظر قرار گرفته است؟

بله من به این قضیه فکر کرده بودم اما با توجه به برآوردی که از توانایی های خود داشتم بهتر آن دیدم که قبل از تاسیس این مقاطع سطح علمی خود را با ادامه تحصیل در مقطع دکترا در استرالیا ، ارتقا دهم.

در این مدت برنامه ی بازدید از مدارس کشورهای کره ، ژاپن و سنگاپور را مد نظر دارم.

لطفا در رابطه با ایده ی کیف الکترونیکی برای ما توضیح دهید.

این فکر با توجه به تحریم هایی که ایران با آن مواجه است شکل گرفت. زیرا در آینده نمی توانیم کاغذ و قلم به اندازه کافی وارد کنیم و واردات با قیمت های بسیار بالا انجام می شود لذا بهتر است که از لپ تاپ برای تحصیلات استفاده کنیم.

اما لپ تاپ هم کالای وارداتی است و قطعا قیمت بالایی خواهد داشت.

البته همین طور است اما میزان مصرف کاغذ و قلم زیاد است و این امر از طرفی باعث تخریب منابع طبیعی و جنگل ها می شود.

 

شیوه ی استفاده از تکنولوژی و محتوایی که شما تولید می کنید برای دیگران به چه صورت است؟

استفاده از نرم افزار در ایران حوزه بسیار ضعیفی است. ما به راحتی نرم افزارها را کپی می کنیم و هیچ گونه هزینه ای هم در این رابطه نمی پردازیم . اما ما مجبور هستیم که برای تکنولوژی مورد نیاز خود ، خارج از سخت افزار ، هزینه ی زیادی بپردازیم. به عنوان مثال شرکت های نیماک ، نوژن ، پویا و خبره محتوای الکترونیکی و پرتال های ما را طراحی کرده اند و تکلیف الکترونیک از طریق دفتر آقای باهو به ما ارائه شد. لذا محتوا و برنامه هایی که برای ما تولید می شود یا خود ما تولید می کنیم انحصار خود ما می باشد. از طرفی از این طریق می توانیم با افراد جدید ارتباط برقرار کرده و ایده های خوب ایشان را به جامعه معرفی نماییم.

 

ارتباط مدرسه با والدین دانش آموزان چگونه برقرار می شود؟

ما تنها مدرسه ای هستیم که تمام ورود و خروج ها را از طریق کارت هوشمند ثبت می کنیم . وقتی دانش آموزان کارت می زنند با sms به والدین ایشان خبر داده می شود. والدین از طریق sms در جریان کلیه اخبار مدرسه از جمله دریافت کارنامه و .. قرار می گیرند. در تمام کلاسها دوربین وجود دارد و تمام فعالیت ها توسط دوربین ها ضبط می شود. سیستمی توسط این مدرسه تهییه شده که مانند دیش ماهواره است و والدین می توانند به صورت آنلاین با فرزندان خود در ارتباط باشند. البته به این صورت نیست که فیلم ها به صورت آنلاین در اختیار والدین باشد ، فقط اگر دانش آموزی تشویق شد یا خبری در رابطه با او در مدرسه در حال انجام بود پیغامی از طرف مدرسه روی لپ تاپ والدین وی می آید و ایشان را در جریان قرار می دهد. اگر دانش آموزی یک روز غایب بود می تواند خلاصه 45 دقیقه ای درس آن روز را دانلود کند و در جریان قرار بگیرد.

 

آیا دوربین ها حس تحت کنترل بودن را به دانش آموزان منتقل نمی کند؟

اگر این سیستم را به یک باره در مقاطع بالا تر اجرا کنیم حتما با مخالفت هایی روبرو می شود و بچه ها آن را نمی پذیرند اما در مقطع پیش دبستانی و دبستان به علت اینکه کودک هیچ پیش زمینه ای در این رابطه ندارد به راحتی پذیرفته می شود و دانش آموز تمایل دارد که پای تخته برود و تمرین حل کند چون برای او استفاده از تکنولوژی جالب است.

 

آیا خبر تاسیس مدرسه شما در خبرگزاری های بین المللی نیز کار شده است؟

بله خبرگزاری رویترز خبر مدرسه مارا کار کرده است و شبکه خبر هم همان گزارش را پخش نمود. فیلم های مربوط به آن خبر در یوتیوب هست. نقش دوربین ها برای خبرگزاری رویترز مورد توجه بود چون فکر می کردند که فرزند افراد خاص در این مدارس تحصیل می کنند در حالی که چنین نیست.

 

طریقه ثبت نام شما چگونه است؟ آیا آزمون ورودی خاصی برگزار می شود؟

خیر قبل از ثبت نام یک جلسه برای والدین می گذاریم و ایشان تصمیم می گیرند که آیا در این مدرسه ثبت نام انجام دهند یا خیر. هیچ گونه تست هوش یا آزمون ورودی برگزار نمی شود. اولویت ما فقط زمان رجوع برای ثبت نام است چون زمانی که تعداد کلاسها به 20 نفر برسد دیگر ثبت نام نمی نماییم. زیرا نگاه smart school  این نیست که دانش آموزان هوشمند را انتخاب کند بلکه تفکر هوشمند سازی را پیاده می نماید.

 

منظور شما از تفکر هوشمند سازی چیست؟

ببینید ما الان به اندازه ی 20 سال از آموزش مدارس هوشمند باقی کشور ها عقب تر هستیم. حالا نباید هول بشویم و به یک باره مقدار زیادی ابزار الکترونیکی تهییه کنیم . به عبارتی نباید مقهور تکنولوژی بشویم. بلکه ایده پیشرفت مهم است . از دیگر قواعد مدرسه هوشمند این است که دانش آموزان فهم محور بار بیاوریم به خاطر همین هم بیشتر آموزش ما به کمک فیلم انجام می شود تا مطالب از حالت حفظی و ذخیره شدن در حافظه کوتاه مدت خارج شود.

 

آیا برنامه های آموزشی شما همان سر فصل های آموزش و پرورش است؟

بله با این تفاوت که ما به زبان و کامپیوتر اهمیت ویژه می دهیم. یونسکو اعلام کرده است که از سال 2000 سواد دیگر خواندن و نوشتن نیست بلکه کامپیوتر و زبان انگلیسی است. ما هر روز در این مدرسه کلاس زبان داریم . ببینید این خیلی مفید است که بچه در مدرسه زبان یاد بگیرد این ها در عرض یک سال هفت ترم زبان را پشت سر می گذارند در حالی که در آموزشگاه های بیرون این طور نیست. ضمن این که مدرس در آن کلاسها تمرکز کافی ندارد  ممکن است مثلا جواب موبایل بدهد و کل وقت و حواسش برای کلاس نیست. از طرفی در این آموزشگاه ها بچه با هم سن و سالهای خودش نیست و این اثر تربیتی منفی دارد. ما تنها مدرسه ای هستیم که موسیقی تدریس می کند .

سال گذشته ما 100 تا از دانش آموزان خود را به اردویی به مدت سه هفته در کالج کانادایی امارات بردیم . این یک اردوی آموزشی تفریحی بود و برای ایشان بسیار مفید واقع شد.

 

هزینه ی این اردو به عهده ی چه کسی بود؟

والدین بچه ها

 

آیا روی اسم مدرسه ایرادی گرفته نشد؟

چرا . اما ما گفتیم می خواهیم این اسم را جا بیاندازیم.

 

با توجه به این که ما شدیدا نیاز به نسل جدیدی از مدرسان داریم که با تکنولوژی آشنا باشند ، شما در این مورد چه فعالیتی انجام داده اید ؟ آیا نیرویی آموزش داده اید؟

یکی دیگر از زیر ساخت های مدارس هوشمند داشتن نیروی انسانی آموزش دیده در حوزه ی فناوری اطلاعات است. در سال 86 ما نیرو های با سابقه آموزش و پرورش را برای تدریس به مدرسه آوردیم اما ایشان علی رقم سابقه زیاد با استفاده از تکنولوژی بیگانه بودند. ایشان تمایلی به استفاده از دوربین ها نداشتند. در سال 87 نیرو های جوان آوردیم و در حال حاضر ما 150  نیروی انسانی داریم که اکثرا جوان و زیر 30 سال هستند.

معلم های جدید وقتی میبینند که قرار است به ایشان چیزی آموزش داده شود با تکنولوژی کنار می آیند و از ایستادن جلوی دوربین ها ابایی ندارند زیرا کار خود را باز بینی نموده و اصلاح می کنند.

 

به عنوان آخرین سوال ، هزینه ی راه اندازی یک مدرسه هوشمند به چه صورت است؟

هزینه ی راه اندازی یک مدرسه هوشمند بسیار بسیار بالاتر از یک مدرسه ی معمولی است . در همه ی کلاسهای مدرسه ما امارات بورد وجود دارد با قیمت هر کدام از آنها می توان چندین تخته معمولی خریداری کرد.

برای محل مدرسه ، ما یک ساختمان مسکونی را اجاره کردیم اما من در تمام مراحل طراحی آن حضور داشتم و در حال حاضر شما اصلا متوجه نمی شوید که اینجا مسکونی بوده است. برای فضای حیاط ما از رنگ سبز استفاده کرده و کف آن به صورتی است که بچه ها به هنگام زمین خوردن آسیب نبینند . تمام رنگ های به کار رفته در این مدرسه شاد و از رنگ های گرم هستندو تمام این ها هزینه هایی به مراتب بیشتر از یک مدرسه ی معمولی شبیه آنچه ما و شما در آن تحصیل کرده ایم می برد.

هزینه های ما از طریق سیستم بانکی تعمین شده است . ما منتظر راه های ارزان تر و بهتر ننشستیم زیرا که تا عاقل فرزانه پی پل می گشت / دیوانه پا برهنه از رود گذشت.

بررسی گارانتی محصول